Home
 

home page

Van harte welkom op de website van de Stichting Hondekop

Treinstel 766 aanwezig bij opening station Breda

Op 10 en 11 september zal het hondekoptreinstel 766 aanwezig zijn bij de festiviteiten ter gelegenheid van de opening van het nieuwe station Breda. Stichting BelcrumSpoort organiseert ter gelegenheid van de opening een materieelshow waarbij naast de kameel (NS20), de nieuwste FLIRT van NS ook onze 766 te gast zal zijn. Het treinstel is toegankelijk voor publiek en in de restauratie kunt u terecht voor een kop koffie en wat lekkers. Onze vrijwilligers tonen u graag het resultaat van jarenlang werken.
  
 
 

Ondertussen in Leuven...

Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de overbrenging van het beneluxtreinstel naar Nederland. Het treinstel heeft bijna 30 jaar stil gestaan en u kunt zich voorstellen dat het een behoorlijk karwei is om het treinstel rolvaardig te krijgen. Vervoer over de weg per dieplader is geen oplossing aangezien het treinstel te hoog is om over de weg te worden vervoerd. 

 

Op 2 september is het treinstel gesplitst en met de neuzen aan elkaar gekoppeld. Op de tussenbakkoppeling komt normaal trek- en stootwerk zodat het treinstel vervoerd kan worden zonder koppelwagens. Voor ons is dit niets nieuws, afgelopen winter hebben we de 766 op dezelfde manier van Amersfoort naar Leidschendam gesleept. Wanneer dit transport gaat plaatsvinden is nog niet bekend. We zijn afhankelijk van diverse instanties in zowel Nederland en Belgie. Zodra meer bekend is over de overbrenging wordt dit tijdig aangekondigd.
  


 
 

 

 

 Verslag donateursrit 2 juli 2016

Op zaterdag 2 juli werd na 6 jaar weer een donateursrit gereden met treinstel 766. Het treinstel was enige dagen daarvoor al overgebracht van Leidschendam naar de Watergraafsmeer. Het treinstel reed als ledig materieel van naar Wormerveer waar werd kop gemaakt en het treinstel naar Zaandam reed waar de 766 onder grote belangstelling werd binnengehaald.

 

Vanuit Zaandam vertrok de 766 als TunnelExpress, metaforisch voor het onbekende zwarte gat genaamd revisie waarbij vooraf niet kon worden overzien hoe het zou aflopen. Vanuit Zaandam voerde de rit via de Hemtunnel en de Schipholtunnel naar Den Haag HS waar een half uur tijd was voor foto’s. Via de Rijswijktunnel en de Willem van Oranje tunnel bij Delft werd Rotterdam bereikt waar alweer een half uur foto stop werd gebruikt. De fotostops werden door het technisch team gebruikt om onder andere de temperatuur van de aspotten te controleren. Alles hield zich prima. De volgende bestemming was Eindhoven, dat via de Willemspoortunnel en de spoortunnel bij Barendrecht en Best bereikt werd. Te Eindhoven werd snel kop gemaakt en reed het treinstel wederom door de spoortunnel bij Best waarna via ’s Hertogenbosch, Arnhem en Deventer uiteindelijk Zwolle werd bereikt. In Zwolle was weer een korte fotostop. Daarna begaf de 766 zich op onbekend terrein, het was de eerste keer dat het treinstel over de Hanzelijn van Zwolle naar Lelystad reed. Via Almere werd eindbestemming Amsterdam CS bereikt alwaar een cameraploeg van SBS 6 TV-opnames maakte.

 

Vanuit de trein was goed te zien dat de 766 ondanks 6 jaar afwezigheid nog steeds onverminderd populair is. Op vrijwel ieder station stond wel een treinspotter de trein op te wachten. Mooi waren ook de blikken van nietsvermoedende reizigers op het moment dat zo’n ongebruikelijke trein langs rijdt. Op Rotterdam CS was zelfs een nietsvermoedende reiziger ingestapt die zich verbaasde over het mooi en schoon de trein was.

 

Een fotoverslag van de rit staat hier.

De uitzending van Hart van Nederland is via de volgende link te bekijken http://www.hartvannederland.nl/nederland/2016/markante-museumtrein-op-het-spoor/


Red de Hondekop-vier 766: wordt donateur!

Door de hulp van de donateurs en vrijwilligers van Stichting Hondekop is het mogelijk geweest, de 766 en het beneluxtreinstel voor sloop te behoeden en een tweede leven als museumtreinstel te geven. Het zijn de enige nog bestaande beneluxtreinstel, de enige Hondekop-vier dat tevens het langste museumtreinstel van Nederland is. Meer informatie over donateur worden vindt u hier.

 

De Stichting Hondekop is door de Belastingdienst erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling!  

 

Steek je liever de handen uit de mouwen? We zijn op zoek naar gedreven en enthousiaste vrijwilligers die kunnen helpen met organisatorische werkzaamheden en vrijwilligers die kunnen helpen bij de revisie van het Beneluxtreinstel.


Trein huren?

Wilt u voor een speciale gelegenheid een rit maken met onze mooie oude 766?
Dat kan! Vrijwel het gehele Nederlandse spoorwegnet staat tot uw beschikking. Het treinstel kan op vrijwel alle elektrische spoortrajecten (met uitzondering van de Betuweroute en de HSL Zuid) en stations in Nederland rijden. Van Groningen tot Maastricht, van Enschede tot Den Haag, van Den Helder tot Vlissingen. Uw eigen trein wordt ingepast in de dienstregeling van het overige treinverkeer. Professioneel en bevoegd treinpersoneel staat tot uw dienst. 

 

De 766 is te huur voor bedrijven en particulieren. Een huwelijksrit, een afscheids- of personeelsfeest, speciaal vervoer etc., bijna alles is mogelijk, inclusief uw cateringwensen. Onder meer de TROS, de Maag Lever Darm Stichting, NS Reizigers, Iglo/Mora, Cosmo Trucks (DAF-bedrijfswagendealers), Servex en diverse scholen die de 766 voor hun schoolreis nodig hadden, gingen u als huurder al voor. De opbrengsten uit de verhuur van ons stel besteden wij aan het behoud van dit knap stukje Nederlands industrieel erfgoed.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met verhuur@mat54.nl.

 

Wij zien u graag aan boord van ons treinstel!

 

 

 

Stichting Hondekop op Marktplaats

U kunt bulletins, foto's, ansichtkaart, cabineritten en andere spullen op Marktplaats kopen. De opbrengst komt ten goede van de stichting Hondekop.

Zie Marktplaats. 

De Stichting Hondekop wordt ondersteund door QRail, makelaar in rollend materieel en juridische advisering in rail.

 

Zoeken op de website

Nieuw

Donateursrit 2 juli 2016
Verslag van de donateursrit van 2 juli 2016 - Eerste donateursrit met 766 in 6 jaar tijd
(Maandag 4 juli 2016)
Lees meer >>
Revisie update April 2016
Revisie verslag April 2016, Update revisie, 2016, april, Leidschendam, Nedtrain
(Woensdag 4 mei 2016)
Lees meer >>
Revisie update Maart 2016
Nadat eind februari de 766 weer in de juiste volgorde was gerangeerd en gekoppeld, werd aangevangen met de verschillende werkzaamheden die nodig zijn om de herindienststelling mogelijk te maken.
(Zondag 3 april 2016)
Lees meer >>
Meer >>

Mat54 Facebook

Prins Bernard Cultuurfonds Mondriaanstichting Roestrijden.nl Sponsor ons, en uw logo wordt hier geplaatst
Officiële website van de Stichting Mat´54 Hondekop-vier en Stichting Expoitatie en Onderhoud Mat´54