Home | Top Categoriën | Materieel '54
 

Materieel '54

Materieel '54 (Mat '54) was een serie twee- en vierdelige elektrische treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen, vernoemd naar het jaar waarin de eerste bestelling is geplaatst. Vanwege de kenmerkende vorm van de neus werden ze (hoewel niet officieel) vaak aangeduid als Hondekop.

 Treinstel

Artikelen

Geschiedenis van de Hondekop Mat'54
De Hondekoppen (Mat'54) kwamen in twee- en vierdelige uitvoering.Vanwege de kenmerkende neus kreeg het de bijnaam Hondekop. Het materieel '54 was bedoeld voor sneltreindiensten. Een snelle acceleratie was hierbij van minder belang dan het comfort. De treinstellen zijn degelijk geconstrueerd, wat leidde tot een relatief hoog gewicht per zitplaats. Voordeel hiervan was een (voor die tijd) zeer comfortabele loop.
Lees artikel  
Inzet Mat'54
De Hondekoppen zijn gebouwd voor de lange afstandsverbindingen. In de jaren 50 werden ook andere steden in Nederland bereikbaar met elektrisch materieel. De Hondekoppen werden hierdoor ingezet in de verbindingen naar alle uiteinden van het land. Zo ook de Noordoost-verbindingen tussen de Randstad en Groningen, Leeuwarden en Enschede maar ook Amsterdam-Vlissingen.
Lees artikel  
Verbouwingen Mat'54
Tussen 1956 en 1962 zijn in totaal 73 vierwagenstellen (Plan F, G, P) en 68 tweewagenstellen (Plan F, G, M, Q) geleverd, door Allan (Plan F, G, M) te Rotterdam, Beijnes te Haarlem (Plan G), Werkspoor Utrecht (Plan F, G, P, Q). De elektrische installatie werd hierbij steeds geleverd door Heemaf te Hengelo.
Lees artikel  
Benelux
In 1957 werd de spoorlijn Antwerpen-Roosendaal geelektrificeerd. Voor de Beneluxdienst tussen Amsterdam en Brussel zijn in dat jaar 12 tweewagentreinstellen aangeschaft (Mat '57). Afgezien van de kleur (donkerblauw met een brede gele band) waren ze uiterlijk grotendeels gelijk aan de overige Hondekoppen.
Lees artikel  
Bewaarde Mat'54
Er zijn vier treinstellen bewaard gebleven waarvan 3 in Nederland. Vierwagenstel 766 is eigendom van de Stichting Mat'54 Hondekop-Vier in Amersfoort. Het treinstel is momenteel in grote revisie, maar wordt spoedig weer inzetbaar. Treinstel 766 heeft enkele jaren in de originele groene kleuren rond gereden, maar is later weer geel gemaakt. Dit kwam omdat het treinstel een rol heeft gehad in de film over de treinkaping bij Wijster (2007) en D...
Lees artikel  
Opvallende Mat'54
Hier vind u een overzicht van bijzondere en opvallende mat'54 treinstellen, die in de loop van de jaren op de baan verschenen. In 1985 reed treinstel 722 met de BDk van intercitystel 1748. Beide treinstellen hadden schade opgelopen, en met de onbeschadigde bakken kon er een compleet treinstel op de baan blijven. Ook waren er permanente bakwisselingen. Hierbij is een bak van een tweewagenstel opgeofferd om een beschadigd vierwagenstel complee...
Lees artikel  
A-status
Het Centrum voor Industrieel en Mobiel Erfgoed heeft de 766 opnieuw ingeschreven in het Register Railmonumenten. Er heeft een nieuwe beoordeling plaatsgevonden met het oog op de inventarisatie voor o.a. de nieuwe Cultuurnota 2005-2008. De beoordelingscommissie heeft op 15 november 2004 besloten de 766 opnieuw te voorzien van de kwalificatie A.
Lees artikel  
Prins Bernard Cultuurfonds Mondriaanstichting Roestrijden.nl Sponsor ons, en uw logo wordt hier geplaatst
Officiële website van de Stichting Mat´54 Hondekop-vier en Stichting Expoitatie en Onderhoud Mat´54