Home | Top Categoriën | Over Ons | Algemene Info
 

Algemene Info

icoon Materieel 1954, oftewel de Hondekop

Decennia lang bepaalden de hondekoppen het beeld van reizigerstreinen van de Nederlandse Spoorwegen. Mat'54 is één van de meest legendarische treinstelseries van de afgelopen vijftig jaar. De Nederlandse fabrieken die Mat'54 bouwden: Allan, Beijnes, Heemaf, en Werkspoor zijn, als treinenbouwers, verdwenen.

De Stichting Mat'54 Hondekop-vier, in 1995 opgericht, heeft als doelstelling: "Het in een oorspronkelijke en rijvaardige staat bewaren van een Mat'54 Hondekop-vier van de Nederlandse Spoorwegen uit de serie 761-786".

 

icoon Hondekop treinstel 766 gered!

Na een lange periode van onzekerheid was het dan eindelijk zover; de wens van velen om een vierdelig hondekoptreinstel voor sloop te behoeden kwam uit! Het treinstel nr. 766 zou als enige hondekop-vier in rijvaardige staat worden gehouden.

icoon NS Reizigers schenkt nieuwe stichting treinstel!

Destijds werd, na oprichting van de Stichting, direct contact opgenomen met NS Reizigers die gelukkig zeer positief stond tegenover de actie.

 

Wel zou het echter nog zo kunnen zijn dat we het treinstel tegen sloopwaarde zouden hebben moeten overnemen, een bedrag dat gezien het grote gewicht van de Hondekop (206.000 kilo!), nog aardig hoog had kunnen oplopen. NS Reizigers maakte gelukkig voor de Stichting een royaal gebaar en schonk het treinstel. Ook hoefde het treinstel niet van de baan af, hetgeen nl. in tegenspraak zou zijn met de doelstelling van de Stichting; het rijvaardig houden van het treinstel. Vrij snel na de uitdiensttreding bij NS (half januari 1996) nam de Stichting het treinstel over. Om in de hoge onderhoudskosten etc. te kunnen voorzien is de Stichting met het treinstel gaan rijden, onder meer door de verhuur aan bedrijven en instellingen, ritjes voor Hondekopliefhebbers en niet te vergeten de speciale excursies (bijv. voor spoorwegfotografen).

 
 

 

De 766 in volle Glorie

De 766 in de HTMU loods te Utrechtfoto: Bart Peters

icoon Treinstelkeuze

De keuze van de Stichting van destijds om de 766 te behouden is gemaakt nadat de (technische) gegevens van alle nog in dienst zijnde stellen zijn vergeleken. De 766 verkeerde van al deze stellen nog in de beste staat. Het treinstel had nog een laatste grote revisie gehad in 1992, terwijl dat bij de meeste stellen al veel langer geleden was. Ook had dit stel kort daarvoor nog een kostbare luchtrevisie gehad. Omdat de Stichting met het treinstel wilde gaan rijden was de technische staat zeer belangrijk.

 

De 766 heeft een zo genaamde 'coachuitvoering' en niet de originele uitvoering waarmee hij ooit de fabriek uit kwam rollen. Indien financieel haalbaar kan de trein alsnog weer in originele staat teruggebouwd worden, want hiervoor is een compleet origineel interieur uit treinstel 774 gedemonteerd en opgeslagen. Er was niet voor gekozen om een van de onverbouwde vierwagenstellen die begin 1996 nog rijvaardig waren (te weten de 770 en 774) te bewaren, omdat deze stellen waren voorzien van niet-originele Sprinter-ramen. Bovendien was de technische staat van deze stellen aanzienlijk slechter dan die van de 766. Een nog geheel origineel stel bij Zwolle vandaan halen (bijv.de 769) behoorde ook nog tot de mogelijkheden, maar om deze trein dan weer in rijvaardige toestand terug te kunnen brengen zou zeer veel geld en tijd nodig zijn geweest.

Categorieën

Over Ons


Prins Bernard Cultuurfonds Mondriaanstichting Roestrijden.nl Sponsor ons, en uw logo wordt hier geplaatst
Officiële website van de Stichting Mat´54 Hondekop-vier en Stichting Expoitatie en Onderhoud Mat´54