Home | Top Categoriën | De Revisie | 766 CASCOREVISIE
 

766 CASCOREVISIE

    

icoon Cascorevisie 766

Door: Pleun Benard, projectleider ad interim, Maurice Meuwissen en Henny Thissen.

 

De cascorevisie van de 766 is van start gegaan. Aanleiding voor de revisie was de slechte toestand waarin enkele gedeelten van het treinstel zich bevonden. Begin 2011 werd het treinstel naar het buitenterrein van de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort gebracht. Hier werden een tweetal sporen gereserveerd waar de 766 en een drietal werkwagens gestald werden. Over een van de sporen werd een tent gebouwd waarin één bak van het treinstel past. In de tent kunnen de werkzaamheden wind- en regenvrij worden uitgevoerd.

 

Voorafgaand aan de revisie werd een inventarisatie gemaakt maakt van het slechte plaatwerk aan de binnen- en buitenkant. De algehele toestand van het plaatwerk bleek mee te vallen. Wat tegenvalt zijn de slechte plekken op het dak. Die moeten worden uitgesneden en door nieuwe stukken worden vervangen. Een aantal bevestigingsbeugels van de leiding voor de deurbediening die over het dak loopt lag los. Dat verklaart de lekkage op sommige plaatsen. De beugels blijken met aluminium popnagels aan het dak te zijn bevestigd en aluminium en ijzer verdragen elkaar op den duur niet zo erg en daardoor ontstaat roestvorming. Een schilderexpert heeft de trein bekeken en is tot de slotsom gekomen dat de conditie van het schilderwerk zodanig is dat alle oude verf- en plamuurlagen moeten worden verwijderd voordat er nieuwe verflagen op kunnen worden aangebracht.

 

Na rijp beraad is besloten om de B-bak eerst aan te pakken omdat deze er bak het slechtst aan toe was. Om die bak uit het treinstel te kunnen halen werden de vouwbalgen met de BDk-bak en de A-bak losgemaakt en geborgd. Om ongewenste gasten buiten te kunnen houden, zijn de nu open gekomen kopwanden tijdelijk met multiplex platen dichtgemaakt. Dat vereiste het nodige spierballenwerk. Vervolgens zijn de luchtslangen en alle elektrische verbindingen (hoogspanningskabel, stuurstroomkabels, ATB en deurbediening) losgemaakt en zijn maatregelen genomen om te voorkomen dat de verbindingscontacten oxideren.

 

Om de laswerkzaamheden aan het dak en de zijwanden te kunnen uitvoeren is het nodig om een gedeelte van het interieur te verwijderen, door de hitte die vrijkomt bij het lassen bestaat de kans dat glaswolisolatie tussen het interieur en het plaatstaal vlam vat. Door het neerdwarrelende stof is het verwijderen van de interieurpanelen een behoorlijk smerig karwei. Plaatwerkers en (gecertificeerde) lassers vervangen de slechte stukken.  Het verwijderen van de verf en plamuurlagen wordt gedaan door de bak te zandstralen. Concreet betekent dit dat alle materialen die niet van staal zijn, zoals de ramen en de aluminium deuren, verwijderd moeten worden en de ontstane gaten afgedekt. Na het zandstralen worden diverse grondverf- en plamuurlagen aangebracht. Vervolgens worden de groene aflakverf en witte biezen aangebracht waarna de inmiddels gereviseerde ramen en deuren worden teruggeplaatst. Ten slotte worden historisch correcte bakopschriften aangebracht. Zodra een rijtuigbak waterdicht is wordt deze buiten de revisietent gereden en is de volgende bak aan de beurt. Vervolgens wordt het interieur opgeknapt en weer terug gebouwd. 

 

In september 2013 werd de laatste hand gelegd aan cascorevisie van de B-bak en was de BDk-bak aan de beurt. Door de inmiddels opgedane ervaring en een zachte winter konden de werkzaamheden aan BDk in mei 2014 worden afgerond. Vervolgens ging de A-bak de tent in. In augustus werd de laatste hand gelegd aan de A-bak. De laatste bak, de Bk, wordt momenteel onder handen genomen en nadert de voltooiing. Naar verwachting wordt de cascorevisie medio maart 2015 afgerond. Daarna moeten de diverse elektrische, mechanische en mechanische systemen worden beproeft. Als alles volgens planning geschiedt dan kan het project medio 2015 worden afgerond. De herindienststelling van de 766 zal met de nodige festiviteiten gepaard gaan, houd onze website in de gaten voor meer informatie.

 

Voor gedetailleerde informatie over de voortgang verwijzen wij u naar de revisie updates. Hierin wordt maandelijks verslag gedaan van de voortgang van de revisie.

 

 

Revisie verslagen 2012

Revisie verslagen 2013

Revisie verslagen 2014

Revisie verslagen 2015

 

Categorieën

De Revisie


Prins Bernard Cultuurfonds Mondriaanstichting Roestrijden.nl Sponsor ons, en uw logo wordt hier geplaatst
Officiële website van de Stichting Mat´54 Hondekop-vier en Stichting Expoitatie en Onderhoud Mat´54