Home
 

home page

Van harte welkom op de website van de Stichting Hondekop.

  

Speciaal bulletin over de komst van de Benelux verschenen

In dit bulletin alles over de overbrenging van de Benelux van Leuven naar Roosendaal op 14 juli 2017 en alles wat daaraan vooraf ging. 



Onze donateurs hebben het bulletin omstreeks 25 januari 2018 ontvangen. Het bulletin is ook te koop via deze link.

  

Revisie update benelux 

Zoals bekend is Benelux Hondekop 220.902 op 14 juli 2017 overgebracht van het Belgische Leuven naar Roosendaal. Daar werd het stel binnengenomen bij het bedrijf Spoorijzer en werden de draaistellen onder de rijtuigen gehaald en zijn deze door de firma ColdBlast met droogijs gestraald. Geplaatst op nooddraaistellen, is er in het treinstel een begin gemaakt met het schoonmaken. Zo werden een paar 1e klas coupes grondig onder handen genomen.

Toen was er nog sprake van dat het treinstel, na het opknappen van de draaistellen, naar Amersfoort getransporteerd zou worden om daar het casco op te knappen.

 

   

 

Inmiddels zijn de plannen gewijzigd. Omdat het Benelux treinstel nu in Roosendaal staat, kan de opknapbeurt ook daar uitgevoerd worden. Stichting Hondekop heeft daarvoor toestemming gekregen. Meer informatie staat in de revisie update.

 

Filmpje over de overbrenging van de Benelux

 

 

SPOORICOON VAN INTERNATIONALE SAMENWERKING TERUG IN NEDERLAND  

 

Na jaren is het zover: het enige overgebleven exemplaar van de eerste serie Beneluxtreinen komt naar Nederland. Vrijdag 14 juli wordt deze “Benelux-Hondekop” terugverwacht op Nederlandse bodem. De Stichting Hondekop heeft het treinstel van het type Hondekop overgenomen uit de historische treinencollectie van de Belgische spoorwegen. Na een grondige opknapbeurt zal het weer geschikt als museumtrein rijden op het Nederlandse en Belgische spoorwegnet.


Het heeft een tijd geduurd, maar nu is het zeker. De laatste van een serie van 12 roemruchte Benelux-Hondekoppen keert terug naar Nederland. Deze treinstellen, gebouwd door Werkspoor in Utrecht, werden van 1957 t/m 1986 gebruikt op het traject Amsterdam - Brussel. Ze waren hun tijd ver vooruit doordat ze zowel in Nederlandse als in België kunnen rijden. Verder is het uniek dat de treinstellen in zowel Nederland als België zijn gebouwd. Alle elektrische installaties zijn gemaakt door de Belgen; Werkspoor in Utrecht tekende voor het casco en onderstellen.  “Deze treinen kunnen gezien worden als het begin van de Europese samenwerking, die immers met de oprichting van de Benelux een grote impuls kreeg”, zo zegt Paul van der Lugt. “Het is fantastisch dat we dit Europees industrieel erfgoed in oude glorie gaan herstellen.” Na jaren van trouwe dienst werden alle Nederlandse treinstellen gesloopt. Eén Belgisch treinstel werd echter bewaard voor een toekomstig spoorwegmuseum. Met dat doel werd het treinstel in een loods opgeborgen en stond het bijna 30 jaar stil.

 

Het verwerven van deze Benelux-hondekop is altijd een grote droom geweest van de Stichting Hondekop. Deze stichting die onder leiding staat van liefhebbers Erik de Zwart en Paul van der Lugt, beheert al ruim 20 jaar Hondekoptreinstel 766. Dit voormalige NS intercitytreinstel uit 1960 is enige jaren geleden volledig opgeknapt en wordt als museumtrein ingezet voor evenementen en bijeenkomsten.

 

Contacten werden aangeknoopt met de Belgische spoorwegen en blijkbaar op een gunstig moment: in België waren plannen voor een nieuw spoorwegmuseum veranderd en de Benelux-hondekop was wel erg groot om er in opgenomen te worden. Daarnaast moesten de historische treinen een nieuwe stallingruimte vinden. In de gesprekken overtuigde de Stichting Hondekop de Belgen dat terugkeer naar Nederland de beste optie was voor de toekomst van het treinstel: er was al een rijvaardige hondekop in haar bezit. Ook had de stichting een goed plan om de trein te restaureren en rijvaardig te maken na 30 jaar stilstand. Bovendien erkende de Stichting Hondekop duidelijk dat de begeerde trein ook Belgisch historisch railerfgoed is en dat dat aspect nadrukkelijk in het oog wordt gehouden. Een overeenkomst tot overdracht werd bereikt in de zomer van 2015.

 

Sindsdien zijn de vrijwilligers van de Stichting Hondekop in Leuven (B) bezig geweest met de voorbereidingen voor het transport naar Nederland. Enige weken geleden gaven de bevoegde instanties groen licht voor het transport van het treinstel van Leuven naar Nederland. Gesleept door een diesellocomotief wordt het treinstel naar Roosendaal overgebracht. Daarna wordt het overgebracht naar de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort waar het net zo grondig zal worden opgeknapt als de andere hondekop van de stichting. Daarna zal het treinstel weer geschikt zijn om als museumtrein te laten rijden op het Nederlandse en Belgische spoorwegnet.

 

Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Hondekop: “ Het is geweldig dat we nu ook de Benelux- hondekop hebben, naast het bewaarde hondekoptreinstel voor de Nederlandse binnenlandse dienst. We gaan de Benelux-hondekop opknappen zodat hij weer inzetbaar is. We kijken er naar uit om, als vanouds, met deze trein over de spoorwegnetten van België en Nederland te rijden.

Het Historisch Patrimonium van de Belgische spoorwegen NMBS heeft gezorgd dat een Benelux-hondekop bewaard is gebleven na de buitendienststelling in 1987. Ik dank de Belgische spoorwegen en haar medewerkers voor de goede samenwerking om het treinstel over te dragen aan de Stichting Hondekop. Ook dank ik de Belgische spoorwegen voor het vertrouwen in de Stichting Hondekop om deze Belgisch- Nederlandse trein te beheren.”

 

De komst van het Beneluxtreinstel naar Nederland was nooit mogelijk geworden zonder het bemiddelende werk van het spoor-consultancybedrijf Q-rail en de Stichting Holland Spoor. "Zonder de grote inspanningen van deze twee firma's was het ons nooit gelukt het Benelux treinstel naar Nederland te krijgen. Wij beide bedrijven daarvoor buitengewoon erkentelijk", aldus Paul van der Lugt.

 

 

 

         

Het betreffende treinstel nog in dienst bij de spoorwegen, klaar voor vertrek vanuit Amsterdam Centraal

Foto: Robert Stremming

  Het Beneluxtreinstel in de huidige toestand in Leuven (B)  Foto: Stichting Hondekop
     

FEESTELIJK INGEBRUIKNAME TREINSTEL 766 OP 3 APRIL 2017.

Vandaag, 3 april 2017, is ons Mat'54 treinstel 766 officieel in dienst gesteld. Roger van Boxtel, president-directeur van NS en Pier Eringa, president-directeur van ProRail, hebben de 766 symbolisch in gebruik genomen door de hondenriem van de Hondekop door te knippen. We hopen onze 766 nog vaak te mogen uitlaten. Foto: Jiri Büller

 

 

TREIN HUREN?

Wilt u voor een speciale gelegenheid een rit maken met onze mooie oude 766?
Dat kan! Vrijwel het gehele Nederlandse spoorwegnet staat tot uw beschikking. Het treinstel kan op vrijwel alle elektrische spoortrajecten (met uitzondering van de Betuweroute en de HSL Zuid) en stations in Nederland rijden. Van Groningen tot Maastricht, van Enschede tot Den Haag, van Den Helder tot Vlissingen. Uw eigen trein wordt ingepast in de dienstregeling van het overige treinverkeer. Professioneel en bevoegd treinpersoneel staat tot uw dienst. 

 

De 766 is te huur voor bedrijven en particulieren. Een huwelijksrit, een afscheids- of personeelsfeest, speciaal vervoer etc., bijna alles is mogelijk, inclusief uw cateringwensen. Onder meer het Rode Kruis, TROS, de Maag Lever Darm Stichting, NS Reizigers, Iglo/Mora, Cosmo Trucks (DAF-bedrijfswagendealers), Servex en diverse scholen die de 766 voor hun schoolreis nodig hadden, gingen u als huurder al voor. De opbrengsten uit de verhuur van ons stel besteden wij aan het behoud van dit knap stukje Nederlands industrieel erfgoed.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met verhuur@mat54.nl.

 

Wij zien u graag aan boord van ons treinstel!

 

 

 

STICHTING HONDEKOP OP MARKTPLAATS

U kunt bulletins, foto's, ansichtkaart, cabineritten en andere spullen op Marktplaats kopen. De opbrengst komt ten goede van de stichting Hondekop.

Zie Marktplaats. 

 

STICHTING HONDEKOP OP FLICKR

In de afgelopen jaren zijn er veel foto's gemaakt van onze Hondekop 766.
Een aantal van deze foto's is te zien op onze Flickr pagina: https://www.flickr.com/photos/mat54hondekop/
 
 
De Stichting Hondekop wordt ondersteund door QRail, makelaar in rollend materieel en juridische advisering in rail.

 

 

Revisie update benelux 

Zoals bekend is Benelux Hondekop 220.902 op 14 juli 2017 overgebracht van het Belgische Leuven naar Roosendaal. Daar werd het stel binnengenomen bij het bedrijf Spoorijzer en werden de draaistellen onder de rijtuigen gehaald en zijn deze door de firma ColdBlast met droogijs gestraald. Geplaatst op nooddraaistellen, is er in het treinstel een begin gemaakt met het schoonmaken. Zo werden een paar 1e klas coupes grondig onder handen genomen.

Toen was er nog sprake van dat het treinstel, na het opknappen van de draaistellen, naar Amersfoort getransporteerd zou worden om daar het casco op te knappen.

 

   

 

Inmiddels zijn de plannen gewijzigd. Omdat het Benelux treinstel nu in Roosendaal staat, kan de opknapbeurt ook daar uitgevoerd worden. Stichting Hondekop heeft daarvoor toestemming gekregen. Meer informatie staat in de revisie update.

Zoeken op de website

Nieuw

Speciaal bulletin over komst van de Benelux verschenen
In dit bulletin alles over de overbrenging van de Benelux van Leuven naar Roosendaal op 14 juli 2017 en alles wat daaraan vooraf ging.
(Vrijdag 26 januari 2018)
Lees meer >>
Revisie update benelux deel 2
Het najaar van 2017 stond in het teken van voorbereidingen voor de revisie. We hebben toestemming gekregen om in Roosendaal een begin te maken met de revisie van de Benelux.
(Maandag 15 januari 2018)
Lees meer >>
Verslag Oliebollenrit 2017
Op zaterdag 16 december werd de traditionele Oliebollenrit gereden. Vertrokken werd vanuit Utrecht en via Amersfoort en Deventer werd Bad Bentheim bereikt. Na een korte stop werd teruggereden naar Deventer en via Zwolle werd Emmen bereikt. De terugreis naar Utrecht verliep via Zwolle, Hanzelijn en Hilversum.
(Woensdag 27 december 2017)
Lees meer >>
Meer >>

Mat54 Facebook

Prins Bernard Cultuurfonds Mondriaanstichting Roestrijden.nl Sponsor ons, en uw logo wordt hier geplaatst
Officiële website van de Stichting Mat´54 Hondekop-vier en Stichting Expoitatie en Onderhoud Mat´54